Junktown: výlet do radioaktivní budoucnosti, Jonáš Chmátal, Lógr č. 18, 10. 12. 2015

Poslední červencový víkend proběhl na opuštěné vojenské základně poblíž Bratronic u Kladna úvodní ročník prvního českého festivalu postapokalyptické kultury jménem Junktown. Pokud jste tam chyběli, čtěte dál a možná také propadnete podmanivé kráse Pustiny stejně jako tři stovky poutníků, kteří za zdmi Junktownu našli útočiště.

Příběhy postapokalyptického žánru se odehrávají v době následující po katastrofě, která změní podmínky života na Zemi tak, že návrat ke starému světaběhu už zpravidla není možný. Důležitým aspektem a společným jmenovatelem každého postapokalyptického (dále PA) díla je tedy povaha oné katastrofy. Ta výrazně určuje podmínky budoucí existence. Dnes se v rámci žánru asi nejčastěji pracuje s variantami jaderného holocaustu či environmentálního kolapsu, nicméně mezi další tradiční katastrofy patří ztráta kontroly nad technologiemi či celosvětová epidemie. Velice častým aspektem těchto žánrových katastrof je to, že jsou dílem člověka, ať už je způsobil záměrně nebo omylem, což dává široký prostor pro nejrůznější sociální a environmentální kritiku. Nejedná se však o neměnné pravidlo (katastrofu nemusejí mít vždy na svědomí lidé, např: Země se srazí s mimozemským tělesem; invaze mimozemské civilizace atd.).

Za základní dílo PA žánru se obecně považuje román Poslední muž (1826) od Mary W. Shelleyové. PA žánr se tedy nepřekvapivě nejdříve objevil v literatuře a posléze vstoupil i na jiná pole populární kultury, jakými jsou komiks, film a později samozřejmě videohry. V České republice se postapokalyptická kulturní scéna formovala okolo dnes již neprobíhající, avšak legendární larpové akce Postapokalyptická schizofrenní symfonie alias PASS. Rostoucí popularita PASS vedla v průběhu času ke vzniku dalších PA larpů a akcí, mezi něž patří i letošní Junktown.

Vítejte v Junktownu

Junktown byla skvěle zvládnutá akce, která prezentovala současnou postapokalyptickou kulturu v ČR a především spojovala všechny příznivce této scény. Ta není příliš velká (akcí je do roka maximálně deset), takže každá nová událost je vítaným rozšířením. Junktown navíc připravili veteráni české PA kultury, a podle mého názoru byl a měl by nadále být zastřešující událostí scény, jakýmsi vrcholem sezony a rozcestníkem pro sezonu další.

Celé to začalo v pátek 24. 7. 2015 v podvečer před velkolepou branou Junktownu, a to hned výzvou k slavnostní přísaze na svatý Fallout, svatého Mad Maxe a tři libovolné postapokalyptické filmy. To, co na návštěvníky čekalo za portálem, představovalo skutečný klenot Pustiny: opravdové postapokalyptické městečko. Centrální uzel tvořilo náměstí se stánky s jídlem, merchandisem (placky, trička, nášivky aj.), s galerií, výčepem či kanceláří šerifa (stanoviště organizátorů).

Všechny tři hlavní stage byly umístěny do bunkrů. První z nich nesla název Díra a hostila převážně hudební produkci a přidruženou malou výstavu věnovanou minulé i současné české PA scéně. Druhá stage se jmenovala Spad. Určena byla opět hudební produkci, zejména elektronické taneční hudbě. Třetí se zvala Futurograf. Vzal si ji do parády tým z Future Gate festivalu a patřila k tomu na Junktownu vůbec nejlepšímu: promítaly se tu klasické filmy PA žánru, české a fan filmy; proběhlo zde několik přednášek a besed. Poutník se mohl vydat i na místo zvané Atomový vrch, zasvěcené posvátnému Atomu, který místní náboženská sekta uctívala každé ráno krátkou bohoslužbou, čtením z moudré knihy a zvoláním „Věčně ozařuj!“. Jedna z cest vedla přes skvěle zpracovanou a opravdu zářící radiokativní bažinu. Na místě bývalého mokřadu a současné skládky toxického odpadu nechybělo několik reptilních (byť jen gumových) obyvatel bažiny ani malý člun.

Kromě výše zmíněných přednášek, projekcí, besed a hudební produkce se na programu objevily i volnočasové aktivity v podobě jednoduché hry na dopadení nebezpečných individuí, escape hry Kotelna, možnosti okusit netradiční pokrmy (třeba smažený hmyz) či účasti na různých workshopech.

K PA žánru patří neodmyslitelně násilí a obtížné vymáhání či znovunalézání vlády práva. A o to tedy nemohl být ochuzen ani Junktown. Jak? Nejprve krátkou larpovou bitva s názvem Povstání Sirotků. Dále „krutou hrou“ neboli Juggerem (kontaktní hra inspirovaná filmem The Salute of the Jugger /1989/), v níž se čtyřčlenné týmy snaží za pomoci chladných zbraní a atletických předností dostat do nepřátelské branky psí lebku (to víte, po apokalypse jsou míče nedostatkové zboží). A do třetice Domem Hromu, arénou, kde mnoho poutníků mohlo měřit své síly v kontaktním boji měkčenými replikami chladných zbraní, pochopitelně před zraky jásajícího publika.

PA DIY

O zábavu tak bylo postaráno, nicméně přinejmenším stejnou měrou se na nesporných kvalitách akce podílela její skvělá vizuální podoba, na níž si organizátoři skutečně dali záležet. Vše bylo pečlivě propracováno, od mohutné vstupní brány a exteriérů městečka přes stánky, interiéry budov až po výzdobu bunkrů, kterou tvořily tématické plakáty, například ve stylu 50. let varující před nebezpečím jaderného útoku. Skvělý vizuál akce podpořilo i několik stylových pojízdných vozidel, stejně jako vraky před branami Junktownu. Vedle organizátorů si na svém vzezření dal záležet snad každý poutník a díky tomu byl výsledek skutečně ohromující.

Akce značně těžila také z různých artefaktů odkazujících na americká 50. léta a rock’n’roll, pamatováno bylo samozřejmě i na Elvise. Za to může především kultovní hra Fallout (1997), Fallout 2 (1998) a jejich následovníci. Fenomén Fallout svým pojetím PA světa, humoru a kultury skutečně představuje jeden z pilířů PA scény. Podobných odkazů bylo na samotné akci možné nalézt spoustu, ať už se jednalo o zmíněná 50. léta, brahminí burger, přísahu na svatý Fallout či samotný název festivalu Junktown podle města v prvním dílu hry.

Druhou výraznou ikonou PA žánru, která samotný Fallout předchází a inspiruje jej, jsou filmy o Mad Maxovi, zejména druhý díl, Road warrior. I této klasice byl na Junktownu věnován prostor a prokazována úcta.

Junktown byl realizován pod záštitou sdružení Alternativa 2 jako interní projekt sdružení a peníze získané na vstupu, prodeji občerstvení a nápojů byly určeny na zaplacení akce a případné přebytky putovaly do fondu dalších ročníků. Akce tak byla, přes svoji vizuální drsnost, v jádru kamarádská a poklidná, neboť každý ví, že ve zničeném světě si všichni musí pomáhat.

Pozn.: LARP neboli „Live Action Role Play“ je hrou, v níž se účastníci vtělují do rolí postav pohybujících se ve fiktivním světě. Na rozdíl třeba od Dračího doupěte mají při LARPu důležitou úlohu kostýmy a další vizuální propriety.

Jonáš Chmátal

obrazová příloha:

Hipsterstvi nezastavi ani jaderny holocaust (foto Ted Dobes)

Hipsterství nezastaví ani jaderný holocaust (foto Ted Dobeš)

 

Souboj v arene (foto Milan Zabilansky)

Souboj v aréně (foto Michal Zabilanský)

 

PA vystava (foto Jonas Chmatal)

PA výstava (foto Jonáš Chmátal)

 

Na Health and Safety se v PA svete tolik nehraje... (foto Milan Zabilansky)

Na Health and Safety se v PA světě tolik nehraje… (foto Michal Zabilanský)

 

Favorit nejspis prezije i 3. svetovou valku (foto Milan Zabilansky)

Favorit nejspíš přežije i 3. světovou válku (foto Michal Zabilanský)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *